blogsaland

Wednesday, August 04, 2004

plantmanagement

u denkt bij deze titel spontaan aan een multinational binnen de chemiesector, gelegen aan een of andere havenweg: u hebt het flink te pakken.. helaas, dit gaat over een nieuw begrip binnen de managementwereld waarmee ik - zoals een collega het onlangs zo spastisch wist uit te drukken - mijn gouden kranen niet zal verdienen.. maar toch..

zet u even neer, en volgt u gedwee de gevoerde gedachtengang..

jarenlang hield ik mezelf voor dat ik geen planten kon houden.. plantmanagement, zo u wil, was niet de geheime troef waarmee ik voor later mijn oude dag zou verzekeren.. constant liggen vergelen, tot zelfs verdorren en afsterven, het was me een heel gedoe voor ik **begreep** dat het niet werkte tussen mij en die groen mannen.. je komt terug van vakantie, en daar liggen de verlepte papyrusstrookjes dan verspreid in je living, wat een vrolijke thuiskomst.. wat eens een mooie grote bos klevende stengels was, is weerom gereduceerd tot een hoopje groenafval.. voor mij dus geen planten meer, zo dacht ik telkens weer..

vandaag kwam ik tot een nieuw inzicht, dat voortaan als plantmanagement door de wereld zal gaan, en de mensheid zal verbazen.. : .. planten zijn als groepjes medewerkers: je moet er van tijd tot tijd de geel stukken tussenuithalen.. wat overblijft is misschien wel kleiner, maar tevens ook handelbaarder.. een halfverotte pot zielige stengels maakt zo al snel plaats voor een dynamische en veerkrachtige bak enthusiasmerende papyrusbomen, met een gezonde, lichtgevend groene kleur waar substral-adepten een puntje aan kunnen zuigen.. meer met minder hoor ik u al roepen, en inderdaad: van die minder plantjes hebt u meer plezier..

ik trek de parallel even verder door, zo u me toestaat..

wanneer doen de plantjes het goed? als je ze veel water en liefde geeft, maar vooral ook genoeg licht, potsgronds, en een regelmatige transfer naar een grotere pot.. al staat de pot op hetzelfde zielige terras in hetzelfde afgetakelde gebouw, uw plantjes worden daar toch gelukkiger van (en uw interieur dus ook!), en het kost u bijna niks.. a nee, want elk plantje verhuist gewoon een stoel verder, en de grootsten dikste plant had toch al zoveel, die knipt ge gewoon in verschillende stukjes en ge deelt hem uit, dat kan hem toch niet meer schelen.. (de meeste van die planten gaan toch al bijna op pensioen, zodus...) misschien wat potsgronds, ja, maar die kan u natuurlijk ook maken van de afgeknipte stukjes van de voornoemde **payband 6** plant..

verse groe(n)ten, denjames

0 Reaksies:

Post a Comment

<< Home